{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.187 visninger | Oprettet:

Kalk og gødning af plæne - hvad med hunden? {{forumTopicSubject}}

Vi har overtaget et hus (med have smiley ) her sidste sommer.

Det er en rimelig sur jord vi har og rhododendronerne trives, men det gør mosset desværre også smiley

Kæresten kom slæbende med kalk og gødning i går, som vi så skal have strøet ud i dag. Men vi har flere ting vi er i tvivl om.

For det første aner vi intet om sådan noget generelt. Jeg mener at jeg i tidernes morgen har hørt at man skal kalke, lade det regne ned og derefter gøde. Kæresten vil have det hele strøet på en gang, så vi er hurtigere færdig.

Samtidig har vi hund. Vi snakker om at lade et lille stykke have være fri for gødning og kalk og flytte hegnet, så hun kun har det stykke have at gå på (evt lige stoppe med at gøde/kalke en halv meter fra hegnet bare for at være på den sikre side).

Men egentlig ved vi ikke om det i det hele taget er nødvendigt. Jeg tænker både på hendes poter (hun er meget sart overfor salt om vinteren), men spekulerer også på om det kan være giftigt for hende.

Umiddelbart ville jeg få det strøet i dag, da det ser ud til at det vil regne i morgen og i overmorgen og så satse på at det er nok til at få det skyllet ned.

Samtidig sidder jeg og spekulerer på hvad rhododendronerne vil sige til kalk. For de skal jo helst gerne blive ved med at trives. Især den ene af de store buske har ikke klaret vinteren godt og det ser ud til at flere af knopperne er rådne indenvendigt smiley Så vi skal jo helst ikke presse den yderligere. Den og en anden står lige op og ned af plænen. Den tredje står i et bed ca 1½ meter fra græsset.

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe to unge lejlighedsmennesker, som ikke ved en fløjtende fis om hvad de roder rundt med ude i haven smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kalk og gødning af plæne - hvad med hunden?
  • Unknown !
    Unknown ! Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 2
    #1   22. apr 2014 Nu fjerner kalk ikke mos. Du skal kun kalke plænen, hvis jordkemien ikke passer til græsset. Mos er mere hårdfør over for en basisk jord end græs. Løsningen er at rive mosset op. Gerne vertikalskære den først og derefter rive det væk.

    Og giv det gødningen inden et godt regnvejr (hvilket jeg ikke kan se er på vej ?). I hvert fald, vent med at slå græsset til efter det har regnet. Nogen mener kort klippehøjde giver mos og andre omvendt. Min erfaring er at for lav klippehøjde svækker græsset og giver mosset bedre betingelser. Din plæne vil formentlig se hærget ud efter du har revet mos væk, så lad være med at klippe græsset for lavt, indtil at det har taget over.

    Rhododendron'er er en surbundsplante. Så de skal IKKE have kalk, men en sur sphagnum.


  • #2   26. apr 2014 Jernvitriol slår mosset ihjel.. Derefter rives det let af, og I ka så nyt græs på de bare pletter... SUPER nemt smiley

    Kalk og gødning af græsset er godt at gøre én gang om året, gerne inden en dag med masser af regn, ellers kan I risikere at "brænde" græsset af (bliver brunt) da det reagerer med solen.


Kommentér på:
Kalk og gødning af plæne - hvad med hunden?

Annonce