{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.911 visninger | Oprettet:

Anlægning af vandbassin. {{forumTopicSubject}}

Ud over alle de andre mere eller mindre realistiske planer jeg har gjort mig her i de kolde måneder, har jeg været nød til at sande at der er et projekt der er mere påtrængende end andre.
Mine to større bede vil jeg slå sammen og gøres meget nemmere at passe. Derfor tænker jeg på noget med at lægge sorte granitskærver, flytte lidt jord så der er lidt bakker. Så tænkte jeg, jeg kunne tænke mig et vandbassin. Ikke med fisk og rindende vand, men med planter der holder vandet friskt.

Jeg har så derfor snuset lidt rundt på nettet og fundet frem til det ultimative gør-det-set. Et hul graves og folie og alt det der ned i hullet og vupti....
Det skal integreres med bedet med granit og natursten og være nemt og lige til ang. vedligeholdelse.

Derfor har jeg brug for nogle gode råd og fif, evt link til gør-det-selv. Er det noget der er nogen der kan hjælpe mig med ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anlægning af vandbassin.
  • #1   30. jan 2012 ANGI

    Tak, ja det er meget spændende og jeg glæder mig som en lille vild til at komme igang. smiley
    Jeg læser alt hvad jeg kan komme i nærheden af for at blive godt rustet til projektet. Men hvor ville det være skønt hvis nogen havde lavet sådan noget selv og har et par fif de har erhvervet sig, der ikke kan læses nogen steder.
    Både omkring fremgangsmåden men også om de planter der vil være gode som vandrensere.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 1 Svar: 18
    #2   1. feb 2012 politikens bog om "vand i haven" skrevet af lars juncker, den er en god hjælp til et havebassin

  • chr s
    chr s Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #3   6. feb 2012 jamen hvor stort vil du have det.... jeg lavede et for en del år siden det tog mig godt 10 timer så var der vand i hånd gravede det hele selv

    ca 110 D 350 L 200 B cm

    ikke så svært igen du ska bare sætte dig i hovdet hvor stort det skal være også gi din mand et spark bag i


    ellers hvor bor du henne så kommer jeg og gir et nap med


  • #4   7. feb 2012 chr S

    Det skal ikke være så stort ca 1.5 x 2.0 m. dybden er jeg ikke helt klar på endnu men ved det skal være dybest på midten.
    Tak for tilbudet, men jeg sætter min mand igang med at flytte jord. Han er ikke vild med havearbejde, men er det hårdt fysisk arbejde så rykker han smiley

    Jeg har ikke planer om at der skal være vandpumpe men planter der kan holde vandet nogenlunde rent, resten må jeg købe noget rense halløj på flaske til at klare
    Jeg er i tvivl om hvilke planter der er gode vand rensere. Nogle græsser er bedre end andre og vil sætte sådan nogle i den fjerneste ende. Men modtager gerne gode råd.


  • #6   11. mar 2012 Jeg tror ikke du kan undgå en pumpe. Jeg har lavet et bassin hos min far, hvor jeg fik vandet til at løbe igennem en murrebalje, fyldt med planter, inden det løb ned i selve søen. Han havde altid klart vand i sit bassin.

  • #7   11. mar 2012 jeg er godt nok i tvivl, for jeg har talt med en der havde en dam af nogenlunde samme størrelse som den jeg er ved at lave og han havde ikke pumpe og synes ikke det var nødvendigt. Han nøjedes bare med at fiske skidt op, når der kom noget.

    Men jeg ser ad, hvis det viser sig at det bliver nødvendigt vil jeg sætte en pumpe op. Men det skal altså lige prøves af og se hvordan det går.

    Ellers skal i have mange tak for jeres svar. De er bestemt brugbare. smiley


Kommentér på:
Anlægning af vandbassin.

Annonce