{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.737 visninger | Oprettet:

Hvilke brædder til højbed??? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg håber meget på at der er nogle herinde med en masse viden de har lyst til at dele lidt, for er på herrens mark lige pt... smiley

Jeg skal til at bygge højbede og kompost beholder. De skal laves i træ, og for at holde budgettet nede, havde jeg planlagt at lave dem af ganske alm trykimpregnerede brædder.!
Men så har jeg kunnet læse mig frem til at giftstofferne i trykimpregneringen kan trænge ud i jorden og altså i sidste ende ind i grøntsagerne!?
Er der nogen af jer der ved om det hjælper at sætte fiberdug eller plastik indeni, eller hvilke andre alternativer der evt kunne være...

Det skal helst ikke blive alt for dyrt, da min lærlingeløn ikke er for glad for alt for store negative poster på kontoen smiley

Men jeg vil meget gerne høre hvad i andre evt har lavet højbede af, og bare generelt en masse gode råd...

På forhånd tak for hjælp og ideer.

Jeppe Kjær


Lån uden sikkerhed?
Står du og mangler penge til at omlægge haven eller til at fornye garderoben? Hos pengepartner.dk hjælper dig med nemt og hurtigt med at låne penge, helt uden at du skal stille sikkerhed.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke brædder til højbed???
  • #1   4. apr 2012 Noget lærk træ det sku vist være noget der holder smiley skal selvfølgelig ha en behandling af olie så skal det nok holde smiley

  • #2   4. apr 2012 Højbede er så meget sagt, men jeg har en (og har haft flere - nu rådne) trærammer. Jeg har brugt ubehandlede brædder/noget fra en gammel fyrretræsseng, som jeg fandt på genbrugspladsen. Det holder ikke evigt.
    Hvis jeg skulle have rigtige højbede, der skulle holde lang tid, ville jeg, som Kim foreslår, bruge lærk. Eller cedertræ er det vist, der holder i ååååårevis (men er hundedyrt).

    Der har forresten ikke været dræbersnegle i mine trærammebede smiley måske fordi brædderne har været temmelig ru... (splinter i fingrene har jeg til gengæld haft).


  • Peter  E
    Peter E Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
    #3   5. apr 2012 Ja lærk og douglas er rigtig godt. Men ingen behandlig af træet det siver jo også ud i jorden. Så skal det være en neutral olie du bruger. Lærk især er kendt for sit høje indhold af olie og harpiks hvilken giver en naturlig behandling.
    Nu ved jeg ikke lige hvor du bor men idense lavpris trælast har lærkebrædder fra 14 kr pr lbm.


  • #4   6. apr 2012 Hvad så hvis ens højbede er lavet af alm trykimpregnerede brædder? skal man så komme plastik på indersiden?

  • jesper h
    jesper h Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #5   6. apr 2012 Jeg har set flere der har lavet deres højbede af de trærammer man kan stable ovenpå hinanden fra paller... Ved ikke om det er en god ide,men jeg har selv tænkt mig at prøve det på et tidspunkt

  • #6   7. apr 2012 som Johnny siger, kan det hjælpe at sætte plastik på indersiden eller hvordan?
    Har lidt en plan om at lave nogle ret høje og store højbede, så derfor ville jeg helst undgå sådan noget som lærk, da jeg synes det bliver lige dyrt nok... men må prøve at finde lidt flere finanser et sted smiley hehe


  • Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 28
    #7   7. apr 2012 Husk at sparer du på materialerne så skal de laves om før.. så hvorfor ikke give den lærk nu i stedet for at bygge nye hvert 5 år.. over det lange perspektiv er det billigere at lave det ordentligt fra start af...

  • Bo R
    Bo R Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 2 Haver: 1 Svar: 2
    #8   11. apr 2012 Hej Jeppe

    Du kan sagtens bruge trykimprægnerede terrassebrædder.

    De skal bare beklædes indvendigt med dampspærreplast. Du kan købe en billig rulle hos jemogfix. Se evt. hvordan jeg har lavet mine her i mit havegalleri. http://www.havebazoom.dk/gal_visbil.aspx?ID=107


  • kenneth H
    kenneth H Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 68
    #9   22. apr 2012 egesveller , eller pallisader af eg.

Kommentér på:
Hvilke brædder til højbed???

Annonce