{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.903 visninger | Oprettet:

Thuja er blevet brun {{forumTopicSubject}}

Hej!

Vi plantede i efteråret 2011 nogle thuja planter rundt om vores grund, som gerne skulle blive til en hæk en dag.

Planterne vi købte var uden potte og ca 40-50 cm. lange.
De blev rimelig hurtigt brune, og er det stadigvæk, så vi er selvfølgelig meget i tvivl om, om de er helt døde, eller om de går hen og bliver grønne igen i løbet af foråret.

Er der nogen som har erfaringer med disse planter, og om det er normalt at de bliver brune, når de er så små?

På forhånd mange tak for svaret! smiley


Mvh.
Martin


Kommentarer på:  Thuja er blevet brun
  • Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 28
    #1   12. apr 2012 Hej Martin
    Thuja er ligesom cypres en plante der er meget svær at slå ihjel. At barrodsplanter bliver bruge de første par sersonger er meget normalt så længe der bare er lidt grønt på dem så skal de nok opleve. Men er de helt brune er de døde. Dette kan skyldes du ikke plantede dem ordentligt. At jordbundsstrukturen er for dårlig, eller mangel på vand.

    Vh Peder
    Skovfoged smiley


  • Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 28
    #2   12. apr 2012 hold da op jeg trænger til staveplade :S

  • Peter  E
    Peter E Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
    #3   13. apr 2012 Hej Martin

    Jeg har det samme problem med barrodsplanter når det gælder thuja. Har sat en del af dem på kirkegården og har store problemer med at de bliver brune og dør også en del af dem. Men som Peder M skriver er der også en del der retter sig efter et par sæsoner. Vi har valg at bruge planter i potte andre steder og de er allerede gode kraftige planter efter to sæsoner så selvom der er en merpris så er det rigtig godt givet ud hvis man har en lidt tvivlsom jord.

    Mvh Peter
    Anlægsgartner og graver smiley


  • #4   13. apr 2012 Hej begge to og mange tak for svarende smiley

    Det har da givet lidt håb om, at der muligvis stadigvæk er lidt liv tilbage i de små planter.

    Mange af dem er totalt brune, nogle har dog lidt grønt på enten stamme eller nogle af bladene.

    Men vi må jo i gang med haveslangen, og så bare håbe på det bedste smiley
    Ellers tror jeg også vi vil investere i nogle med pot, som du også foreslår Peter.

    Mvh Martin
    Husejer smiley


  • Peter  E
    Peter E Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Haver: 1 Svar: 17
    #5   13. apr 2012 Ja god ide. Jeg plejer lige at kradse forsigtigt på stammen for at se om der er grønt bag barken.
    Men husk nu at thuja ikke kan klippes ind og derfor skal man være ihærdig med hækkeklipperen for den bliver kun større med tiden og så er løbet kørt og man kan ikke cutte den ned.
    Men hvis den er nyplantet går der jo nok lidt tid;-)


  • #6   13. apr 2012 Thuja er en af de planter der bare skal have tid til at falde til efter de er blevet plantet. De kan snilt stå og falde til et års tid før de finder sig til rette.

    Jeg har en der også er blevet lidt brun. Det kan de også let blive hvis vinterens kolde vind har været for barsk. De kan simpelthen svides af kold vind og frost. De kommer sig fint igen hvis det kun er nogle grene. Det ser ikke så smukt ud, prøv med lidt forsigtighed at se om du ikke kan trimme det værste væk.


  • #7   13. apr 2012 Tak for svar.

    Vores thuja planter er så små (40-50cm), at hvis jeg begynder at beskære det brune væk, så er det kun stammen der står tilbage smiley

    Jeg tror vi lader dem stå som de er lige nu, og bare giver dem rigelig med vand.


  • #8   15. apr 2012 Jeg har været ude og skrabe lidt på stammen, og inde bag barken ser det faktisk grønt og frisk ud, så det tegner jo egentlig godt!
    Tak for tippet smiley


Kommentér på:
Thuja er blevet brun

Annonce