4.087 visninger
|
Oprettet:
Energi pil {{forumTopicSubject}}
Hejsa jeg har fået en masse energi pil stiklinge og da jeg fik dem blev jeg fortalt at de blev 3-4 meter.
Hvis jeg IKKE skar dem ned blev det til træer og skar jeg dem ned de første par år ville de kunne bruges som "stor hæk" , læ på mark.
Men kan simpelthen ikke læse nogen steder at de kan blive til træer? og de steder jeg finder står der at de bliver 4-6 meter.
Så nogen der kan fortælle mig lidt om mine nye grønne venner, evt. billeder af dem som træer?
mvh
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Haver: 1 Emner: 35 Svar: 234
For en del år siden var der rigtigt mange der havde hvidtjørn som hækplante, holdt og trimmede den ned i en bestemt højde. Som årene er gået og nogle have ikke blev passet gik det op for mange at den er et træ, om end ikke det største, men står den bare og står formoder den også bliver et højt træ. Mange har rødtjørn i haven,den blev et modefænomen og fik lov at blive til et træ.
Energipil og andre Pileplanter er træer. Hvis du en sommerdag kører en tur på landet og kikker på hegn vil du opdage at der står mange pilestræer rundt omkring og de er bare meter høje. Energipil formoder jeg er et navn den har fået fordi den er taknemlig og gror nemt og hurtigt under gunstige forhold.
sep 2011
http://www.google.dk/search?q=piletr%C3%A6er&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=a5ebT7-pC4vDtAbX0-xE&sqi=2&ved=0CCYQsAQ&biw=1024&bih=499
jan 2012
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
så ingen pasning: træ
holdes nede i bestemt højde: hæk
mon så de skal plantes med 20 cm mellemrum som med andre hække osv?
Det er skisme da genialt:) Tak for hjælpen.
sep 2011
apr 2012
Følger: 1 Svar: 28
Nu skal der lige sættes i mængde at der findes et hav af pilearter susan. Ikke ALLE er træer. Energipil er fremavlet til at sætte mange stødskud ved stævning(nedskærring) og blive en stor busk frem for et enigt træ. Tager man derimod pilearten OP42 så er den fremavlet til at blive 25 meter høj på 16 år...
Men jeg ville tænke mig RIGTIG godt om inden jeg satte den typer pil der i nærheden af en have.....
vh Peder
Skovfoged.....
sep 2011
jan 2012
Vil det sige at energipil IKKE bliver til et træ?
apr 2012
Følger: 1 Svar: 68
apr 2012
Energipil bliver ikke et træ nej (selvom nogen nok mener at alt over 3 meter er træer) . de bliver vel omkring 5-6 meter max.
men hvis du vil lave læ burde du lave et enigt læhegn med forskellige mere stærke og egnede planter.. Tror ikke du får meget læ af et pilehegn. Læhegn er jo opbygget så de giver mest læ, idet forskelle i højderne fx- giver mere læ end en ens højde hele vejen..
jan 2012
men hvis de bliver 5-6 meter som buske må de da give skygge og læ. Jeg fik fortalt de ikke er særlig brede buske og derfor nemme at hegne ind?
Nu er jeg helt forvirret og meget i tvivl om jeg skal tage dem op fra jorden igen.
ja det er på en mark hvor der kan pløjes.
apr 2012
Hvis du kan pløje det op kan du jo sagtens sætte dem og se om de opfylder dit behov. der skal bare pløjes godt hvis det skal væk igen.
jan 2012
apr 2012
en rigtig læplantning tager mellem 10 og 15 år før den begynder rigtig at virke ..
jan 2012
apr 2012
Energi pil