{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.087 visninger | Oprettet:

Tanya F
Tanya F
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23

Energi pil {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har fået en masse energi pil stiklinge og da jeg fik dem blev jeg fortalt at de blev 3-4 meter.
Hvis jeg IKKE skar dem ned blev det til træer og skar jeg dem ned de første par år ville de kunne bruges som "stor hæk" , læ på mark.
Men kan simpelthen ikke læse nogen steder at de kan blive til træer? og de steder jeg finder står der at de bliver 4-6 meter.

Så nogen der kan fortælle mig lidt om mine nye grønne venner, evt. billeder af dem som træer?
mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• reparation af tv 2.000 kr.
  • Install a spotlight in leaving room 500 kr.
  • Håndvask sidder fast 625 kr.
  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Så hurtigt som muligt 2.500 kr.
  • Rette mellemdør. kan ikke lukkes da den sidder for lavt. 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Energi pil
  • #1   28. apr 2012 Pil er født som træ og passes den ikke så vil den rende afsted. Sådan er det med mange hække, ikke så mange tænker over at det faktisk er træer der bliver holdt tilbage med klipning.
    For en del år siden var der rigtigt mange der havde hvidtjørn som hækplante, holdt og trimmede den ned i en bestemt højde. Som årene er gået og nogle have ikke blev passet gik det op for mange at den er et træ, om end ikke det største, men står den bare og står formoder den også bliver et højt træ. Mange har rødtjørn i haven,den blev et modefænomen og fik lov at blive til et træ.

Energipil og andre Pileplanter er træer. Hvis du en sommerdag kører en tur på landet og kikker på hegn vil du opdage at der står mange pilestræer rundt omkring og de er bare meter høje. Energipil formoder jeg er et navn den har fået fordi den er taknemlig og gror nemt og hurtigt under gunstige forhold.

• Tanya F
    Tanya F Tilmeldt:
    jan 2012

#3   28. apr 2012 Super, jeg har nemlig søgt på energi pil og næsten kun fundet billeder hvor de er dyrket som på en mark:)

så ingen pasning: træ
    holdes nede i bestemt højde: hæk
    mon så de skal plantes med 20 cm mellemrum som med andre hække osv?

Det er skisme da genialt:) Tak for hjælpen.

• #4   28. apr 2012 Ja de skal have nogenlunde samme mellemrum mellem planterne hvis du skal plante til hæk. Hvis du vil have at den virker dækkende lidt hurtigere kan du flette dem sammen. Det kan du helt sikkert Google dig til, hvordan man gør det. smiley

• Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Svar: 28
    #5   29. apr 2012 At sætte pil som hæk i en have vil jeg absolut ikke anbefale. Pil sætter rodskud og skær du dem ned stresser du planten og den vil sætte endnu flere rodskud ud og inden du ved af det har du dem rundt om i haven..

Nu skal der lige sættes i mængde at der findes et hav af pilearter susan. Ikke ALLE er træer. Energipil er fremavlet til at sætte mange stødskud ved stævning(nedskærring) og blive en stor busk frem for et enigt træ. Tager man derimod pilearten OP42 så er den fremavlet til at blive 25 meter høj på 16 år...
    Men jeg ville tænke mig RIGTIG godt om inden jeg satte den typer pil der i nærheden af en have.....

vh Peder
    Skovfoged.....

• #6   29. apr 2012 Så blev jeg lige det klogere, godt lige at få lidt viden på fra en fagkyndig smiley

• Tanya F
    Tanya F Tilmeldt:
    jan 2012

#7   29. apr 2012 Altså jeg skal sætte dem til hegn,hæk mod vind til læ på en fold( hvor mine heste går) Jeg har hegnet ind til dem.
    Vil det sige at energipil IKKE bliver til et træ?

• kenneth H
    kenneth H Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Svar: 68
  • Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

#9   29. apr 2012 på fold mener du så at du har mulighed for at pløje begge sider af hegnet? energipil kan ikke graves op. så skal de fjernes engang skal jorden kunne pløjes...

Energipil bliver ikke et træ nej (selvom nogen nok mener at alt over 3 meter er træer) . de bliver vel omkring 5-6 meter max.
    men hvis du vil lave læ burde du lave et enigt læhegn med forskellige mere stærke og egnede planter.. Tror ikke du får meget læ af et pilehegn. Læhegn er jo opbygget så de giver mest læ, idet forskelle i højderne fx- giver mere læ end en ens højde hele vejen..

• Tanya F
    Tanya F Tilmeldt:
    jan 2012

#10   29. apr 2012 Vi snakkede med en Skovfoged der sagde at man på 8 år havde et træ der fornuftig i str og man kunne fælde. (hvis det er det man vil ) hvilket var noget man er begyndt på mange steder, men nu er det læ på en fold jeg ville bruge dem til

men hvis de bliver 5-6 meter som buske må de da give skygge og læ. Jeg fik fortalt de ikke er særlig brede buske og derfor nemme at hegne ind?

Nu er jeg helt forvirret og meget i tvivl om jeg skal tage dem op fra jorden igen.

ja det er på en mark hvor der kan pløjes.

• Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

#11   29. apr 2012 Kommer jo igen meget and på hvordan du vil have læ.. skal der være læ på en hel mark eller læ lige bag hegnet. er det over en hel mark så er pil ikke optimalt. Der skal du ud i en reel læhegnsplantning.

Hvis du kan pløje det op kan du jo sagtens sætte dem og se om de opfylder dit behov. der skal bare pløjes godt hvis det skal væk igen.

• Tanya F
    Tanya F Tilmeldt:
    jan 2012

#12   29. apr 2012 det er på 10 meter de skal give læ og skygge:) hvor tæt skal jeg så sætte dem? Men hvilke stiklinge vil du hellere anbefale jeg skalprøve at skaffe, som på ok hurtig tid vokser op og bliver store træer?.

• Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

#13   30. apr 2012 skal det gå stærkt er pil effektivt. smiley
    en rigtig læplantning tager mellem 10 og 15 år før den begynder rigtig at virke ..

• Tanya F
    Tanya F Tilmeldt:
    jan 2012

#14   1. maj 2012 men hvor tæt ville du plante dem til det jeg vil prøve at bruge dem som?

• Peder  M
    Peder M Tilmeldt:
    apr 2012

#15   2. maj 2012 så er 20-30 cm nok fint.. så lukker de hurtigt til..

Kommentér på:
Energi pil

Annonce