{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.299 visninger | Oprettet:

Trist/død ligusterhæk {{forumTopicSubject}}

Vi har en hjørnegrund med ca. 100 m. ligusterhæk, hvor størstedelen af den er gået ud, ser det ud til. Med undtagelse af enkelte steder, samt de små nye skud hækken selv sætter.

Det formodes, at hækken er fra 1973, da det i hvert fald er året der er oplyst ved overtagelse af (fritids)huset.
Jeg har læst, at en ligusterhæk skulle have en levetid på omkring 40-60 år under normale omstændigheder.
Det der forvirrer mig er, at beboerne herude siger 30 år og vores katteopdrætter, som kom forbi idag (Og iøvrigt er et meget haveglad menneske) siger, at det ikke burde være umuligt at redde hækken ved at klippe den ned.

Så hvem har ret?

Bør man gå igang med at fjerne al skvalderkålen og det andet ukrudt (som nogen fratalte os da vi lige havde overtaget huset, da de ikke mente, at der var noget at hente) eller er løbet kørt? smiley

Håber, at nogen kan være behjælpelige med dette, da det kunne være rart med en hæk, som man ikke kan glo lige igennem.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trist/død ligusterhæk
  • #1   3. jun 2012 Vores ligusterhæk er meget gammel, vi valgte efter råd fra en gartner (for 1.5 år siden) at klippe hækken ind så den ikke var så bred og ranglet. Så er røg godt en halv meter af og den blev så bar og lige til at kikke igennem. Langsomt er den begyndt at sætte nye små grene med nye blade på og det ser ud til den har det bedre og ser mere sund ud nu. Hvis I vælger at klippe den så nøjes kun med en lille smule i toppen og tag hellere i breden hvis det er muligt. De nye grene vil med tiden vokse opad og gøre hækken stærkere, samtidig med den igen er blevet tæt. smiley

• #2   3. jun 2012 Tak for dit svar, Susan smiley Ville du mene, at det var det værd? Ved du hvor gammel Jeres ligusterhæk er? smiley

• #3   3. jun 2012 Nå ja, det må vist lige tilføjes, at den er død nærmest fra midten af.

• #4   4. jun 2012 Den er over 50 år. Ja jeg ville da give det et forsøg og klippe den, men når der også er i midten så ville jeg klippe den lavere og tage mere end hvad jeg først forslog dig smiley

• kenneth H
    kenneth H Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Svar: 68
    #5   8. jun 2012 Klip hækken ned til højde den unge, nyspirede plante havde ca. 5 cm over jorden,. Kun derved får man aktiveret de nederste sovende øjne,
    .anden nedklipning vil kun medføre skud fra sovende øjne længere oppe på planten og den vil stadig være bar i bunden.

Kommentér på:
Trist/død ligusterhæk

Annonce