{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.456 visninger | Oprettet:

Kan roser flyttes? {{forumTopicSubject}}

Som titlen lyder vil jeg høre nærmere om, hvorvidt roser kan flyttes.

Kæresten og jeg har overtaget en gård, hvor haven er meget upasset (det var et dødsbo, så det kan også ses på haven). Foran huset (mod syd) var der krat bestående af vindrue, brombær, brændenælder, tidsler og nogle enkelte roser (ca. 1,5 m højt og 3 m fra huset og ud). Vi skar alt pånær roserne helt ned til bunden og nu er der kommet vildt mange flotte blomster på roserne (som jeg i første omgang nok bare havde tænkt mig at "dræbe", da planterne så virkelig sølle ud).

Der er 6-7 rosenplanter nu og 4-5 forskellige farver og de står ikke særlig hensigtsmøssigt set i forhold til det bed jeg gerne vil bygge op. Ergo vil jeg rigtig gerne flytte dem til et andet sted i haven.

Kan roserne overleve at blive flyttet?
Hvis ja, hvad skal jeg tænke over ved ny placering? (soltid, vind o.lign.)?
Kan man klippe roserne helt ned, så de er mere tætte når de kommer igen?
På hvilken tid af året bør man flytte roserne (hvis de må flyttes)?

Jeg håber der sidder nogle kloge folk derude, som kan være en have-nybegynder behjælpelig smiley

God dag derude!


Kommentarer på:  Kan roser flyttes?
  • Iben
    Iben Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Haver: 1 Svar: 6
    #1   5. sep 2012 Du kan sagtens flytte dine roser.
    Men vent til godt hen i oktober, så kan man flytte dem med større held.
    Roser kan stå de fleste steder, men ynder både solrig plads og vand, for at gro optimalt.
    Hvis du klipper dem så lad 20-25 cm stå tilbage, eller vent med at klippe dem, som jeg, ved Dronningens fødselsdag. Så er den værste nattefrost nemlig ovre.
    Hvis du en anden gang skal flytte roser, gjorde jeg det selv med held i sommers. Det kræver masser af vand, og så valgte jeg for rosernes skyld at klippe dem næsten helt ned, og nu stå de alle tre med fine blomster/blade og det er ikke længere tilbage end i sommerferien


  • #2   6. sep 2012 Da vi flyttede ind her 2008, startede jeg også med at flytte roserne, og det var rigtig mange, forrige ejer, havde brugt dem til beskæring til buketter kranse og den slags, så de stod og fýldte hele urtehaven.
    nogle overlevede ikke, men de fleste gjorde. det skal nu også siges at de er rigtig gamle.


  • #3   6. sep 2012 Mange tak for svar. Så vil jeg ikke være bange for at springe ud i det. Må hellere få taget lidt før og efterbilleder smiley Og mangler stadig at finde ud af den nye placering til alle roserne, men hvis de skal flyttes til oktober har jeg lidt tid at løbe på.

Kommentér på:
Kan roser flyttes?

Annonce