{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Den skønne æbletid {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger er det rigtig æbletid og har på matriklen været det et stykke tid efterhånden.

Hos os har vi rigtig mange forskellige æbletræer - de flester af dem er gamle og store og har givet mange æbler. Jeg har efterhånden fundet frem til sorterne gældende for et par af træerne med hjælp fra venner og familie og kan sige at haven byder på Ingrid marie, cox orange, fillipa, discovery og noget som måske er et flaskeæble (det ligner en pærer der vender den gale vej).

Indtil videre har venner og familie været glade for at komme forbi og fylde en pose i ny og næ. Jeg selv samler jævnligt og bager kager, laver mos osv.

Jeg ser frem til store æbledag på søndag, hvor min søster og hendes børn på hhv. 2 år og 5 år kommer og hjælper til. Her samler vi resten af de æbler der er - nogle stilles i frugtkasser et køligt og luftigt sted så jeg har friske æbler de næste par måneder, nogle skrælles og skæres i stykker og kommes i fryseren (altid godt til mos, æbleflæsk og kager) og resten kommes i traileren og køres på Ørbæk Mostfabrik. Her har jeg allerede indleveret de første 140 kg æbler og mon ikke jeg får afleveret mindst 200 kg i næste omgang smiley Ved indlevering af æbler på fabrikken får man 1 liter most pr. 10 kg æbler - smart smart smiley

Fik lige lyst til at dele dette glade æble-indlæg smiley

God weekend til alle - her ser det ud til at blive godt vejr weekenden over - det er jo skønherligt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den skønne æbletid
  • #1   19. okt 2012 Hvor lyder det bare dejligt og rigtig efterårs-hyggeligt!!

  • Karin H
    Karin H Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 4 Følgere: 5 Haver: 1 Emner: 7 Svar: 209
    #2   20. okt 2012 Sød æble-historie smiley
    Vi har 2 æbler træer i haven, men de er meget unge, det ene træ gav ét æble i år, det andet ikke noget smiley
    Men så er vi til gengæld så heldige, at vores datter og svigersøn, har flere gamle træer...og de er hvert år overfyldte.
    Så der nupper vi dem vi skal bruge smiley
    Skræller, deler i både og så i fryseren, så har man jo fin mulighed for, at bruge dem til forskellige ting....
    Tidligere på året plukkede jeg ribs, og solbær i deres have....så dejligt.


  • #3   20. okt 2012 Ikke værst med ribs og solbær smiley

    Glæder mig dagligt over vores have der beriger os med skøn frugt.


  • Karin H
    Karin H Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 4 Følgere: 5 Haver: 1 Emner: 7 Svar: 209
    #4   21. okt 2012 De er nemlig også så lækre, og gode vitaminrige ting man kan lave af dem.
    Ganske tæt på hvor vi bor, havde vi rigtig mange hyldebær, så der blev plukket og lavet ca 6 L. ren saft, min blandes 1:3 så der er rigeligt, til snotnæserne vinteren igennem smiley


  • Karin H
    Karin H Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2011

    Følger: 4 Følgere: 5 Haver: 1 Emner: 7 Svar: 209
    #5   21. okt 2012 Jeg tænker også ofte.....hvor dejligt det er, bare at kunne gå få skridt ud i ens have, og bare plukke af alle de lækkerier...

  • #6   22. okt 2012 Både hyldeblomstsaft og hyldebærsaft har jeg også lavet for første gang i år. Sådan nogle buske har vi også mange af i vores læhegn smiley

    Min søster og jeg hygger gerne med vores lille amatør "safteri" og lavede her for en måneds tid siden hele tre slags hyldebærsaft: ren hyldebær, hyldebær m/timian og hyldebær m/æble og kanel. Skal sige at den sidste er super julet - så mon ikke den bliver blandet med lidt varmt vand her til december og så er der julete smiley

    Vi lavede ca. 3,5-4 liter af den med timian og den med æble/kanel. Den rene hyldebærsaft tror jeg vi lavede 5-6 liter af.

    jeg har også forsøgt mig med hyldebær-pandekager, hvilket blev ok. Det var dog lidt svært ikke at brænde bærene på. Men det var lækkert med vaniljeis til de smagfulde pandekager.


Kommentér på:
Den skønne æbletid

Annonce