{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

Peter A
Peter A
Tilmeldt:
18. maj 2021
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1

Rotter og kompost {{forumTopicSubject}}

Kære alle jer

Jeg er pædagog i en børnehave. I øjeblikket smider vi al vores køkkenaffald i skraldespanden. Jeg ville rigtig gerne etablere en kompost i vores have så vi sammen med børnene kunne kompostere køkkenaffald, grene, døde planter og blomster mv.

Børnehaven ligger tæt ved et moseområde og der har er mange rotter i området. Tidligere er det blevet (mere eller mindre) anvist at vi kan få høns.

Hvis jeg vil etablere kompost hvilke muligheder er der så?

Åben eller lukket kompost? Og hvilke muligheder/begrænsninger giver de to typer.

Og hvad må smides i. Jeg har selv haft kompost privat før så kender nogle af grundreglerne, men søgen på nettet viser at nedfladsfrugt ikke er en god ide. Vil i foreslå at man undgår æblekskræller/kernehuse, når vi laver æbler til børnene? Æggeskaller (rå)?

Ellers er skraldet i huset mest fra diverse rodfrugter.

Håber på at kunne få lidt vejledning.

De bedste hilsner

Peter


Kommentarer på:  Rotter og kompost
  • Jytte  R
    Jytte R Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #1   21. maj 2021 Jeg syntes når i har mange rotter i området så er lukket kompost bedst, jeg har selv en lukket kompost selvom vi næsten ingen rotter har her er flest dræbe snegle og de kan heller ikke gå i en lukket kompost.

  • Peter A
    Peter A Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   21. maj 2021 Tak for svaret Jytte. Hvad tænker du i forhold til at smide æbleskroge, æggeskaller mv. i en lukket kompost.. Er det risikabelt når der nu er rotter og skal jeg blot holde mig til rodfrugtskræller og andre grøntsager?

  • #3   21. maj 2021 Jeg har desværre ikke selv nogen erfaring med kompost endnu, ikke ud over, at naboen for et par år siden havde en åben kompost og i den boede en hel rottefamilie.

    jeg skal selv i gang og vil vælge en lukket smiley .


  • Jytte  R
    Jytte R Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #4   21. maj 2021 Peter A, æggeskaller smider jeg ikke i kompost beholder de bliver varmet godt i ovnen og knust i atomer for derefter brugt som afskrækker til dræbesnegle rundt om mine geoginer.
    Alt grønt, kartofler, æbleskrog m.m kan smides i beholder, jeg smider også afslået græs i min beholder men du skal huske lige at rode lidt rundt i beholderen med en pind el. andet engang imellem.
    1 x om året gerne januar/februar smider jeg hestelort med halm i det kan kompostorm godt lide det holder frosten ude smiley


  • Jytte  R
    Jytte R Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #5   21. maj 2021 Glemte lige at citrus så som appelsin skræller må du ikke komme i beholderen det tager år inden det er formuldet

Kommentér på:
Rotter og kompost

Annonce