3.137 visninger
|
Oprettet:
Dræbersnegle i min kompostbeholder! {{forumTopicSubject}}
Hvad kan jeg gøre ved dem? Jeg har dræbersnegle nok, men jeg vil ikke skade regnormene. Kan der overhoved gøres noget?
Og vi snakker kun i min kompostbeholder, de runde kommunen giver ud...
apr 2012
Følger: 1 Svar: 68
I de fleste kompostbunker vil der findes flere forskellige typer snegle, og det er normalt ikke noget problem. Vi har nu i en årerække haft gode forhold for sneglene, med lune vintre og fugtige somre og der er generelt mange snegle. Vil man bruge komposten i køkkenhaven, kan det være en ide at begrænse sneglemængden ved at samle dem fra komposten og aflive dem ved at hælde kogende vand på dem. Det er dog vigtigt at understrege, at en lige så effektiv sneglebekæmpelse kan man få ved at skabe gode forhold for sneglenes fjender: Mange fugle, pindsvin, padder, løbebiller og andre sneglearter æder både snegle og æg. Også den iberiske skovsnegl har disse fjender, så længe den er på æg eller ungestadiet.
Den iberiske skovsnegl er mange steder et problem. Men det er vigtigt at understrege, at man har ikke den iberiske snegl, fordi man har en kompostbeholder, men har man sneglen i haven, vil den sikkert også finde vej til den lukkede kompostbeholder, og komposten er et herligt sted at være for en snegl, der er ideelle forhold til at formere sig. Har man den iberiske snegl i haven og vil begrænsem, er det nødvendigt at samle dem ind og aflive dem. Skal det virkelig hjælpe, er det en god ide at alliere sig med naboen.
En måde at samle sneglene på er ved at lave snegleskjul og lokke sneglene dertil, her kan man så samle dem og aflive dem. Man kan f.eks lægge en sort sæk, en plade eller andet og derunder lægge æbleskrog eller andet med en rådden lugt. Fugten og lugten vil tiltrækker sneglene, og de kan let indsamles. Tilsvarende i kompostbeholderen, sneglene vil ofte være at finde på komposbeholderens fugtige inderside, hvor de kravler rundt og man kan let samle dem ind og aflive dem. Tilsvarende vil snegleæggene være lettere at finde i kompostbeholderen, hvor det er let at rode rundt i komposten.
Den iberiske snegls æg er 3-4 mm. store, kugleformede og klare til mælkehvide. Æggene lægges i klumper på mindst 20-30 æg, og aflives også ved kogende vand.
Selvom den iberiske skovsnegl er et problem i disse år, så er der ikke mange erfaringer med dem, og heller ikke mange erfaringer med at begrænse dem. Så har du erfaringer, gode eller dårlige, så meld dem meget gerne tilbage til mig.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 53
Jeg er osse meget glad for at jeg er flyttet et sted hen hvor pindsvin kan komme ind i haven. Og hunden har lært at de gerne må være her. Og til trods for en meget tilgroet have er der ikke så mange snegle her (nok takket være pindsvin). Men de er nu stadig i kompostbeholderen..
Dræbersnegle i min kompostbeholder!